Veelgestelde vragen

image.jpg
  • Waarom moet mijn verwarmingsketel gereinigd worden?
    Tijdens de verbranding wordt er roet gevormd in de ketel. Roet is een sterke isolator en zal ervoor zorgen dat de warmte van de vlam minder goed wordt overgedragen aan de warmtewisselaar in de ketel. Hierdoor zullen de rookgassen hogere temperaturen bereiken waardoor het water minder opgewarmd wordt. Het rendement zal dus dalen. Wanneer de ketel gereinigd wordt, zal deze warmte beter overgedragen worden aan het water en zal het rendement dus stijgen. Zelfs 1mm roet aanwezig in uw ketelhuis is al goed voor een verhoging van 50°C van de rookgassen!

    Waarom is een verwarmingsaudit noodzakelijk?
    De wet verplicht mensen met een verwarmingsinstallatie die 5 jaar of ouder is, een verwarmingsaudit om de 5 jaar te laten uitvoeren. Een erkende technicus zal de rookgassen komen nameten en deze gegevens, samen met de gegevens van ketel en brander, verwerken. Hieruit zal de klant een duidelijk overzicht krijgen van het rendement van de verwarmingsinstallatie en met welke investering deze geoptimaliseerd kan worden. Uiteraard kan men ook uit deze gegevens opmaken hoe snel de investering terugverdiend kan zijn.

    De stookruimte, waar moet ik rekening mee houden?
    De ruimte waar het hart van de C.V.-installatie geplaatst is, namelijk de verwarmingsketel, dient een goede verluchtingsmogelijkheid te hebben. Dit moet met behulp van verluchtingsroosters die niet afsluitbaar zijn. Een open raam voorzien in de stookruimte voldoet niet, omdat het raam in de meeste gevallen in de winter gesloten zal worden. Een goede verluchting is noodzakelijk voor een goede werking van de verwarmingsketel. U gaat toch ook protesteren indien u te weinig zuurstof krijgt?

    Ook wordt de stookruimte vaak foutief gebruikt als droogruimte voor natte was en/of als opbergruimte. Door de was die er hangt zijn er stofdeeltjes aanwezig in de lucht, die aangezogen zullen worden door de verwarmingsketel. Langzaamaan zal de ventilator vervuild of zelfs helemaal verstopt geraken, waardoor de brander een te kleine luchttoevoer krijgt.